Sephardic Customs of Tallet – Vol. I, pp. 5 - 6
It is not the custom in London to cover one's head with the Tallet, be it during the blessing or during worship. Only the Hazanim cover their heads [on the special occasions] of Rosh HaShanah, Kippur, and Hoshanganah Rabba, as does the person blowing Shofar; and some [laymen] cover their heads during the Ngamidah. In Amsterdam, the custom is for laymen to cover their heads during the blessing, and the Rabbi and dayyanim also cover their heads during worship. In the Land of Israel and in Syria, Togarmah, and Egypt, the custom is to cover their heads down to the eyebrows throughout the entire service.
|
אין מנהגם בלונדון לכסות ראשם בטלית לא בשעת הברכה ולא בזמן העבודה, ורק החזנים מכסים ראשם בר"ה ויוה"כ וביום הו"ר, וגם התוקע. ומהם מכסים ראשם בשעת העמידה, ובאמשטרדם המנהג שהמון העם מכסין ראשם בעת הברכה, והרב והדיינים מכסין ראשם גם בעת התפילה ובא"י וסת"מ מנהגם לכסות ראשם עד גבות עיניהם בכל שעת התפילה
|
According to the view of Rabbi Joseph Karo in the Shulhan Ngarukh (Orah Hayyim 8:2), "the manner of wrapping [in the Tallet] follows that of human habit, which is to cover up with clothing and go about one's day, sometimes with the head covered and others with the head exposed; and it is right to cover one's head in the Tallet." When he said "to cover one's head in the Tallet," Our Master did not clarify whether this meant for the entire service from beginning to end; see the responsa of Rabbi David ben Solomon ibn Abi Zimra, 1:191, where he wrote that it is preferable to do this [citation is mistaken; possibly a printing error. This opinion is expressed in similar language in 1:343]. This is what the people in the Land of Israel and in Syria, Togarmah, and Egypt rely on when they cover their heads with the Tallet through the entire service. Wrapping the head is a metaphor for the light of Torah which surrounds the scholar above his head, just as the Kohanim cover their heads with the Tallet during Nesi'at Kapayim so that the light of Divine Presence will be spread over them when they make the blessing (and also to ensure that the congregation not look at them [as is customary during this ritual]). Moreover, experience proves that when the head is exposed, one's eyes will look every which way so that it is impossible to concentrate during prayer. According to Rabbi Karo (ibid.), the question of covering the head with the Tallet is an issue of legitimately divergent practice; all positions agree that one must wrap [the head at least] for the amount of time that it would take to walk four cubits, but after that point each man may follow his custom.
|
לפי פ' מרן בשו"ע (או"ח סי' ח') שסדר העטיפה כדרך בני אדם שמתכסים בכסות ועוסקים במלאכתם פעימים בכיסוי הראש, ופעמים בגילוי הראש, ונכון שיכסה ראשו בטלית, ע"כ לא ביאר לנו מרן במ"ש שיכסה ראשו בטלית היינו מתחילת התפלה עד סופה, עיין הרדב"ז בח"א (סי' קצ"ו) שכ' שכן ראוי לעשות וע"ז סמכו בני א"י וסת"מ לכסות ראשם בטלית בכל שעת התפלה כי העטוף על הראש מורה על אור התורה המקיף את הת"ח ממעל לראשו כמו שמכסין הכהנים את ראשיהם בטלית בשעת ב"כ לכסות אור השכינה השורה עליהם בשעת הברכה, ושהקהל לא יביטו בם, והנסיון יוכיח כי כשהראש מגולה עיניו יביטו אנה ואנה וא"א לכוין היטב בתפלתו, ולדעת המחב"ר (ס"ח) כ' בענין כיסוי הראש בטלית נהרא נהרא ופשטיה ולכל הדברות בעת שיברך יתעטף כדי הילוך ד' אמות וגו' ואח"כ ינהוג כמנהגו ע"כ. ומכיון שהדבר תלוי במנהג כל אחד עושה כפי מנהגו
|
In London the custom is to wear a silken Tallet, but the practice in Amsterdam is almost universally [to wear a] wollen [one], as is the custom in the Land of Israel and in Syria, Togarmah, and Egypt. Another difference: in London, the custom at Minhah on Shabbat is that anyone who carries out a Mitsvah in the service – such as the Hazan, the Torah roller, and the Ngolim – wear a Tallet; but in Amsterdam, the entire congregation wears a Tallet at Minhah on Shabbat. The Kabbalists in the Land of Israel have a similar practice, wearing a Tallet and Shimusha Rabba Tefillin at Minhah every [week]day.
|
בלונדון נוהגים בטלית של משי, ומנהג אמשטרדם רובם ככלם בצמר, וכן מנהג א"י וסת"מ. גם שינוי אחר, בלונדון נוהגים במנחת שבת כל מי שעוסק באיזה מצוה כגון החזן, או הגולל, והעולים בתו' מתעטפים בטלית, ובאמשטרדם כל הצבור לובשים טלית במנחת שבת וכן מנהג המקובלים בא"י להתעטף בטלית ובתפילין של שמושא רבה, בכל יום במנחה
|
It is clear that according to letter of the law, it is best to wear a Tallet of lamb's wool since other fabrics are only rabbinically obligated in Tsitsit, and a God-fearing man will do so (see Shulhan Ngarukh, Orah Hayyim 9:1 and 9:6). Simply put, one who wears a silken Tallet does fulfill the commandment of Tsitsit, but only at a Rabbinic level. Regarding the custom of London and Amsterdam where certain people wear a Tallet at Minhah on Shabbat, this is written in the book Orhot Tsadikim p. 26, and the custom in Safed is that everyone wears [one], as in the Yad Aharon, subpart 47, and the Shomer Emet p. 52. See also the Shangar HaKavanot p. 108, column 4.
|
בודאי כי ע"פ הדין טוב ללבוש טלית של צמר רחלים, שבגדים אחרים אין חייבים בציצית אלא מדרבנן והירא שמים עושה כן, (עי' שו"ע או"ח סי' ט'-א', ושם סי' ו'.) והלובש טלית של משי קיים מצות ציצית אבל אבל מקיים המצוה מדרבנן, וזה פשוט, ובנוגע למנהג לונדון ואמשטרדם שמהם לובשים טלית במנחה של שבת כ"כ בס' אורחות צדיקים דכ"ו, והמנהג בצפת שכולם מתעטפים, וכ"כ היד אהרן סקמ"ז. והשומר אמת דנ"ב. ועי' שער הכוונות דף ק"ח עמוד ד'.ו
|
Just now I was notified that in Amsterdam, the Hazan only wears a silken Tallet at Simhat Torah. This particular Tallet is an ancient acquisition of the Esnoga that is embroidered with various images and fillets, and he wears it without a blessing as is the known rule.
|
ועתה נודעתי כי באמשטרדם החזן לובש טלית משי רק בליל שמחת תורה והטלית הוא קנין הביה"כ עתיק יומין ומרוקם במיני ציורין וטורין, ולובשו בלא ברכה כידוע
|