Customs of Bar Mitsva – Vol. I, pp. 12 - 13; 15 - 16
Tefillin Before the Bar MitsvaThe custom in the Land of Israel is that if a minor knows how to keep Tefillin in purity, which is no earlier than two years before the age of 13, his father must buy him a set of Tefillin to educate him. In Amsterdam and London, the practice is to give him Tefillin six months before becoming a Bar Mitsva; but only in Amsterdam they have the custom that the night beforehand, his father puts on a special learning session and invites his relatives to a Sengudat Mitsva.
|
תפילין לפני הבר מצוה
המנהג בא"י אם קטן יודע לשמור תפילין בטהרה, היינו שנתיים קודם מלאות לו שנת הי"ג, חייב אביו לקנות לו תפילין לחנכו, ובאמשטרדם ולונדון נוהגים להלבישו ששה חדשים קודם שיהיה בר מצוה, ורק באמשטרדם נוהגים בליל הקודם שהנער אשר יהיה בר מצוה עושה האב לימוד מיוחד ומזמין קרוביו לסעודת מצוה
|
The reason that in the Land of Israel they dress even a minor of 12 in Tefillin if he just knows how to keep them in purity is that it is no different from other commandments, such as Tallet and Lulab, about which his father must also educate him as is known. In the relevant passage of Shulhan Ngarukh (Orah Hayim 37:3), Maran ruled that "if a minor knows how to keep his Tefillin in purity, his father must buy him a set of Tefillin to educate him." Even though Moram commented that "some say that this 'minor' is a boy of 13 years and 1 day," the Sephardim of the Land of Israel don't follow his words, and the Bet Yosef deflects the reasoning behind the "some say" position. The Bah also opposed Isserles, saying "if a minor learns Talmud and knows how to keep his Tefillin in purity, etc." and Morarash Halevi (Orah Hayyim 30) holds that once the boy turns 10 his father must educate him in Tefillin, only now the custom is to do it 2 or 3 months before he turns 13 (see Magen Abraham and Ba'er Heteb, sub-note 4; also Hikre Leb, Orah Hayyim 8; and Shulhan Gaboa, sub-note 5, that in Jerusalem the Sephardim began the practice earlier; and see Eli's Kemah Solet 5b), and this is also the custom in France (see Sitehon's Erets Hayyim 14b).
|
טעם שבא"י מלבישים לקטן אפי' מבן עשר תפילין אם רק יודע לשמור תפיליו בטהרה, כי מאי שנא משאר מצות כטלית ולולב שחייב אביו לחנכו כידוע, ושם בשו"ע או"ח (סי' ל"ז ס"ג) פסק כן קטן היודע לשמור תפיליו בטהרה חייב אביו לקנות לו תפילין לחנכו, ועם שמור"ם שם כ' די"א דהאי קטן דוקא כשהוא בן י"ג שנה ויום אחד, ספרדי א"י לא נהגו כדבריו, והב"י שם דחה ס' זו של הי"א, וכן הב"ח חולק על הרמ"א דקטן הלומד תלמוד ויודע לשמור את עצמו חייב אביו וגו', גם מוהר"ש הלוי חלק או"ח ס"ל משהגיע לעשר שנים חייב לחנכו במצות תפילין ועכשיו נהגו להניח ב' או ג' חדשים קודם הי"ג שנים (מג"א והבאה"ט שם ס"ק ד', עי' חקרי לב או"ח סי' ח', והשולחן גבוה שם סק"ה דבירושלים נהגו בס' ראשונה, ועי' קמח סולת ד"ה:) וכן המנהג בצפת - ארץ החיים די"ד
|
The reason that the Sephardim in London and Amsterdam dress the minor in Tefillin six months before he turns 13 is to latch onto the words of Maran in the Shulhan Ngarukh who wrote that even a minor can do it. Another plausible explanation is that it is about getting him used to tying the straps on his arm, and to teach him the manner of putting them on so that he may be familiar with them (this year, in the month of Adar Sheni 1932, God granted me that I could dress my eldest son Moses Hai – may his Creator guard and protect him – in Tefillin. Not only that, but I also taught him the principal halakhot of Tefillin, showing him how the Hand Tefillin and Head Tefillin are arranged internally, complete with explanations and expositions – unlike those who dress their sons in Tefillin without knowing what is in the boxes).
|
וטעם שהספרדים בלונדון ואמשטרדם מלבישים אותו קודם הגיעו לפרק י"ג שנה ששה חדשים, בכדי להחזיק בדברי מרן בשו"ע שכ' באפילו קטן, ויתכן ג"כ למען הרגילו איך יעשה הקרשים שבזרוע, וללמדו סדר הנחתם והדינים להיות בקי בהם, (ואנכי בשנה זו ש' התרצ"ב בחדש אדר שני זיכני ה' והלבשתי תפילין לבני הגדול שלום משה חי יצ"ו מלבד שלמדתיהו ראשי דברים בהלכות תפילין, גם הראתי לו התפי' ש"ר וש"י איך מסודרים הפרשיות וטעמם ונימוקם, ולא כאלו שמלבישים את בניהם ואינם יודעים מה נמצא יודעים מה נמצא בתוך ראשי התפילין
|
The explanation for the study session that is practiced in Amsterdam the night before the Bar Mitsva: it is a study of Parasha with commentators, and Mishna with commentators, etc., which is intended as a type of prayer that by dint of this Torah study, God will protect the Bar Mitsva and so forth. It is the custom of all of Sepharad to make a Sengudat Mitsva at this time (see the Zohar Hadash p. 29, which says that it is incumbent upon every man to make a Senguda on the day of his Bar Mitsva and the day of his wedding, and great is the reward of those who fulfill this), and the practice in the Land of Israel is if the lad is intellectually endowed, he gives a homily in Parashat Hashabuang (I, the humble author, was dressed in Tefillin by my father and teacher of holy and blessed memory when I was 12 years old, and gave a wonderful homily with causitry and reasoning, and with fine flowery phrases I expounded before the Rabbis and Geonim of Jerusalem in our famous yeshiba in the courtyard of the Holy Community of Bet El – may it see the Comforting of Zion – and a great celebration was held that day). When the lad turns 13, if God graced the father with wealth, he puts on a second celebration.
|
וטעם הלימוד הנהוג באמש' ללמוד בליל הקודם, והלימוד הוא בפרשה עם מפרשיה, ומשנה עם המפרשים וגו' זהו כמין תפלה שבזכות התורה יגן על הבר מצוה וגו' ומנהג כל ספרד לעשות מצוה בהזדמנות זו (עי' זוהר חדש דכ"ט כי חובה על האדם לעשות סעודת מצוה ביום ב"מ ביום שנכנס לחופה וגדול שכרה), ונוהגים בא"י שאם הנער הוא בעל שכל דורש דרשה מענין היום (ואני הצעיר הלבישני אבא מארי זצוק"ל תפי' בהיותי בן י"ב שנה, ודרשה נפלאה בפלפול וסברא, ובמליצה נעימה דרשתי לפני רבני וגאוני ירושלים בישיבתנו הידועה בחצר ק"ק בית אל יב"ץ ושמחה גדולה נעשתה בו ביום), וכאשר הנער יגיע לפרק הי"ג אם האב חננו ה' בעושר עושה שמחה שנית
|
Customs of the Sephardim in Egypt
In the cities of Egypt, the custom is that on the day that they teach a lad to wear Tefillin, they bring him to the synagogue with rejoicing, song, and lit candles. They do this on a Monday or Thursday so that he can go up to the Torah, and on that day they do not do Nefilat Apayim at Shaharit. The same practice is observed in the Land of Israel.
|
מנהגי הספרדים במצרים
בערי מצרים נוהגים ביום שמחנכין לנער בהלבשת התפילין מביאים אותו לביה"כ בשמחה ובשירים ובנרות דולקות ביום ב' או ה' כדי שיעלה הנער לס"ת ובו ביום אין נע"פ בשחרית, וכן נוהגים בארץ ישראל
|
The custom in Egypt of abstaining from Nefilat Apayim on the day the Bar Mitsva is in synagogue is a new practice introduced by the Chief Rabbi of blessed memory because the Bar Mitsva has a similar status as a bridegroom. Isaiah 61:10 says "as a bridegroom putteth on a diadem [pe'er]," and Tefillin are also called pe'er in Ezekiel 24:17 "bind thy headtire [pe'er] upon thee" – this establishes that he has the status of a bridegroom, which means that we omit Nefilat Apayim on his account. What is more, the occasion of the Bar Mitsva is compared to circumcision in a rabbinic homily on Esther 8:16: "The Jews had light and gladness, and joy and honor" – 'light' is Torah, 'gladness' is circumcision, and 'honor' is Tefillin (Megilla 16b). The Egyptian practice to omit Nefilat Apayim is laudable, and the same custom is followed in the Holy City of Jerusalem – may she be established and rebuilt (Nehar Mitsrayim part 1, p. 6).
|
המנהג שבמצרים שאין נע"פ ביום שהבר מצוה נמצא בביה"כ זהו מנהג חדש שחידשו הרב הראשי ז"ל מחמת שהבר מצוה דומה לחתן דכתיב ביה כחתן יכהן פאר, ותפילין נקראו פאר כדכתיב פארך חבוש לראשך, וא"כ הרי הוא כחתן דאין בו נפ"א. ועוד דאיתקש למילה כמו שדרשו רז"ל ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר, אורה זו תורה, וששון זו מילה, ויקר אלו תפילין (מגילה ט"ז.) ושפיר נהגו שלא ליפול ע"פ, וכן מנהג עיה"ק ירושת"ו - נהר מצרים ח"א ד"ו
|
Customs of the Sephardim in Algeria
It is the custom of the Sephardim in Algeria that after the Tefilla, the Bar Mitsva walks home wrapped in Tallet and Tefillin, and most of the members of the congregation accompany him together with the Shamash and the Paytan. When he arrives, he kisses the hands of his father, mother, relatives, and acquaintances to receive their blessing, and the Shamash and Paytan stand beside him and honor men and women with the role of unwrapping some of the straps of the Tefillin. The Paytan sings various songs, and the father gives gifts to the Shamash and Paytan, each according to his honor. The father then removes the lad's Tallet, and the Tallet and Tefillin are placed in their bag for the next day. The guests are given delicacies and alcoholic drinks, and everyone departs happily in a benevolent state of mind. In the afternoon, they host a great meal flowing with milk and honey, and afterwards the boy's friends and minor peers, called "Shoshbinin," take the Bar Mitsva and ride him in a horse-drawn cart, ambling pleasantly until evening.
|
מנהגי הספרדים באלג'יר
מנהג הספרדים באלג'יר שהבר מצוה אחר התפלה הולך לביתו מעוטף בטלית ותפילין, ומלוין אותו רוב יחידי הקהל, עם השמש והפיטן, ובבואו מנשק ידי אביו ואמו וקרוביו ומיודעיו לקבל ברכתם, ועומדים הפרנס והשמש בצד הילד ומכבדים אנשים ונשים שכל אחד מהם יחלוץ לבעל המצות מעט מהכריכות של התפילין, הפייטן משורר פזמונים שונים, והאב נותן מתנות להפייטן והשמש כל אחד לפי כבודו, והאב פושט לו הטלית, ומניחם הטלית ותפילין בכיסם לום מחר, ונותנין להמוזמנים מיני מגדות ויי"ש, ויצאו בשמחה ובטוב לבב, ובצהרים עושים סעודה גדולה בזבת חלב ודבש, ואחר הסעודה באים חבריו ורעיו הקטנים הנקראים "שושבינין" ולוקחין הבר מצוה ורוכבים עמו בעגלה רתומה בסוסיה לטייל עמו וגומרין שמחתן עד הערב
|
Customs of the Sephardim in the Land of Israel
The lad is dressed in Tefillin from the age of 12, as Maran ruled in Orah Hayyim (37:3). On the Bar Mitsva day, they invite all of the Rabbis and the Abot Bate Din (it is well known that in Jerusalem they have four Abot Bet Din, and each adds two or more dayyanim with them to make a tribunal, and they rotate every three months), and the Bar Mitsva delivers a homiletic on Parashat Hashabuang with causistry and reasoning. The practice is that before each homiletic the speaker reads from a paper called the "Melitsa" [or "flowery phrase"], and each homiletic that he delivers before the guests is included in his Melitsa, after which he goes to kiss the hands of the Rabbis, who bless him. Sweets are distributed to all the guests, and the women standing outside throw candies at him, which the little children collect. On the day that he is called to the Torah, the lad's mother also throws candies at him from the gallery at the synagogue. The Shamash then takes a dispenser of rose water, which he brings first to the Rabbi. When he opens his hands, the Shamash splashes some rose water on them and blesses him out loud, and this method is followed in a circuit for all the members of the congregation.
|
מנהגי הספרדים בארץ ישראל
מלבישים להנער תפילין מבן י"ב שנה כפסק מרן באו"ח (סי' ל"ז ס"ג), ובו ביום עושים שמחה גדולה, ומזמינים כל הרבנים והאבות בתי דינין (כידוע שבירושלים יש להם ארבע אבות ב"ד וכל אב בית דין מצרף עמו עוד שניים, ונוסף, ומתחלפים בכל ג' חדשים), והבר מצוה הוא דורש מענינא דיומא בפלפול וסברא, והמנהג שבכל דרשה, הדרשן קורא מתוך הנייר "המליצה" קודם הדרוש, וכל הדרוש אשר יאמר לפני הנאספים כוללו, בתוך מליצתו, ואחרי שגמר הדורש הולך ומנשק ידי הרבנים ומברכים אותו, ומחלקים לכל מזומנים מיני מתיקה, והנשים העומדות בחוץ זורקים עליו מיני מתיקה, והילדים הנמצאים שם מקבצים את הממתקים, וביום שעולה לתורה, ג"כ אם הנער שהיא בעזרה זורקת ממתקים בביה"כ, והשמש לוקח קומקום בידו מלא מי פרחים ומחלק והולך בראשונה להרב, הרב פותח שתי ידיו והשמש זורק לתוך ידיו מהמי פרחים ומברך בקו"ר וכן עזה"ד סובב לכל יחידי הקהל
|
Customs of the Sephardim in Amsterdam
Six months before the the Bar Mitsva boy turns 13 and 1 day, he is dressed in Tefillin. When he becomes a Bar Mitsva on Shabbat he is called for the Haftara of the day, and he is called again for the third Ngaliya at Minha. That day, two minors under the age of 10 accompany him to synagogue, and they sit beside him – one at his right and one at his left. The night before, the father invites all his relatives and acquaintances, and they have a special Seder Limud that the read in a round robin. After the reading, the Bar Mitsva stands and gives a homily about some matter of Torah, ending with appreciative accolades of his parents and rabbis. The reason that in Amsterdam the Bar Mitsva is also called up to the Torah at Minha is because minors are technically permitted to be among the 7 Ngolim at Shaharit, but since the Bar Mitsva is now an adult who can enjoy the privileges of majority, he is also called at Minha (Shulhan Ngarukh, Orah Hayyim 282:3).
|
מנהגי הספרדים באמשטרדם
ששה חדשים קודם שיגיע הבר מצוה לשנות י"ג ויום א', מלבישין אותו תפילין, וכשהוא בר מצוה ביום השבת הוא קורא הפטרת היום, ובמנחה חוזרים וקוראים אותו לעלות בתורה, עליה שלישית, ושני בחורים קטנים מבני עשר או פחות מלווין אותו מביתו עד הביה"כ ויושבים עמו בביה"כ אחד מימינו ואחד משמאלו, ובלילה הקודם האב מזמין כל קרוביו ומיודעיו, ולהם סדר לימוד מיוחד שקוראים בכנופייה, ואחר הקריאה עומד הבר מצוה ודורש דרשה בד"ת, ומסים דרשתו בתשואות חן חן להוריו ורבותיו, וטעם שבאמשטרדם קוראין להבר מצוה גם במנחת שבת לס"ת יען שעפ"י הדין שגם קטן יכול להיות אחד מהז' עולים, אבל הבר מצוה כי כבר הוא נחשב לאיש גבר בגוברין, קוראין אותו גם במנחה - ש"ע או"ח רפ"ב, ס"ג
|
Customs of the Sephardim in London
The custom in London is that the Bar Mitsva boy goes up to the Torah on Shabbat for the fifth Ngaliya. If he is able to read Torah, he is permitted to read his Ngaliya or even the entire Parashat Hashabuang. Before the Ngaliya, he says a short prayer which was established by Haham Benjamin Artom, of blessed memory (he was born in Asti, Italy in 1835, and was taken to the World to Come in Britain in 1879, having been invested as Haham in 1866). This prayer was published in the daily siddur and can be found on page 182. Apparently, before Haham Artom became Haham in London, their practice was that the Bar Mitsva would give a homily at this point as in Amsterdam, but when they saw that it was difficult for such a tender youth to apply himself to composing an original homily, they rightly decided to establish this prayer for every Bar Mitsva. And if the Bar Mitsva is a Kohen he goes up to the first Ngaliya.
|
מנהגי הספרדים בלונדון
מגהג לונדון בזה שהבר מצוה עולה ביום השבת לס"ת והעליה היא חמישית, ואם הבר מצוה יודע ספר מרשין לו לקרות עלייתו בעצמו או כל פ' השבוע וקודם העליה הב"מ אומר תפלה קצרה שיסד הרב הראשי ר' בנימין ארטום ז"ל (נולד בעיר אסטי איטאליא בש' 1835, ונלב"ע בבריטון 1879, ונתמנה לרב ראשי לעדת הספרדים בלונדון 1866) והתפלה הנז' נדפסה בסידור היומי ותמצאה בדף קפ"ב, לפי הנראה מקודם שנתמנה הרב הנזכר לרב בלונדון היה מנהגם שהבר מצוה היה דורש איזה דרשה להזדמנות זו, כמנהג אמשטרדם, וכאשר ראו כי קשה לילד רך בשנים להתלמד דרשה, מצא לנכון ליסד תפלה זו בעד כל בר מצוה ומצוה, ואם הבר מצוה כהן עולים אותו ראשון
|