Public Urging to Repent – Vol. VI, p. 12
There are places where the Shamash of the synagogue publicly declares, "Return, O backsliding children!" after the Minhah prayer from the the first of the month of Elul and onward.
|
יש מקומות שנהגו מר"ח אלול ואילך שהשמש ביה"כ הולך ומכריז אחר תפלת המנחה שובו בנים שובבים
|
This practice is brought by the gifted Rabbi Hayyim Yosef David Azulay, 37) who wrote that "it is a pleasant custom;" and "return O backsliding children" is a Scriptural verse. 38) In my opinion, the custom itself is proper, but to have the Shamash carry out the declaration by walking around the congregation saying "return O backsliding children" to make them reflect on their arbitrary and reckless behavior is improper and unjust, for there could be men of great sagacity and accomplishment among the members in attendance at the synagogue. However, if the declaration were made by a respectable old man whose fear takes precedence over his wisdom, then I would be silent.
|
מנהג זה הביאו הגאון חיד"א 37) וכתב עליו שהוא מנהג יפה, ושובו בנים שובבים פסוק הוא 38) ולדעתי המנהג בעצמו הוא מנהג נכון, אבל ההכרזה הזאת הנעשית ע"י השמש, והולך סביב הקהל אומר להם שובו בנים שובבים שפי' פראות ושררות לב, אינו מן היושר והצדק, כי יתכן נמצא מכלל היחידים שבבית הכנסת אנשים ת"ח ואנשי מעשה, לוא היה הכרוז נאמר ע"י איש זקן ונשוא פנים שיראתו קודמת לחכמתו כי אז החרשתי
|
Just now, God brought the gifted Rabbi Azulay's book LeDavid Emet to my hand, where I saw that he himself wrote 39) that "in the Holy Congregation of Sana'a (Yemen), on the first of the month of Elul, which evokes repentance, the custom is for the Rabbi and the Ab Bet Din to visit all the synagogues in that place, carrying with them letters of admonishment, warning, and arousal to the spirit of the High Holy Days.
|
ועתה אינה ה' לידי ספר לדוד אמת להג' חיד"א עצמו שכתב 39) שם שבק"ק צנעא (תימן) בר"ח אלול המרוצה בתשו' המנהג שהרב ואב"ד מסבבים על כל בתי כנסיות דשם, ובידם אגרות של תוכחות ואזהרות והתעוררות לימים נוראים עכ"ל
|
This custom is sweet to my taste [a reference to Song of Songs 3:2], for the rebukes are contained in letters; each person can read them privately, and each creature can look into his own heart and repent of his wicked path, returning to be healed [a reference to Isaiah 6:10].
|
מנהג זה ערב לחכי, שהתוכחות כתובות באגרת, וכל אחד ואחד קורא אותן בינו לבין עצמו, והחי יתן אל לבו ושב מדרכו הרע, ושב ורפא לו
|
Sources
37) Birke Yosef, Orah Hayyim 581:10 38) Jeremiah 3:14 39) Hilkhot Rosh HaShanah |
מקורות
לז) ברכי יוסף או"ח סי' תקפ"א אות י'ו לח) ירמיה ג' י"ד לט) ה' ראש השנה |