Blowing the Shofar on Motsa'e Tishngah BeAb – Vol. V, p. 50
The custom in the cities of Algeria is to blow ten Shofar blasts at Motsa'ei Tishngah BeAb before Ngarbit, but I have neither seen nor heard this being practiced in any other communities.
|
המנהג בערי ארג'יל לתקוע בשופר י' קולות במצואי ט"ב קודם ערבית, ומנהג זה לא ראיתיו ולא שמעתיו בקהלות אחרות
|
It is possible to find an explanation for this custom, in which the cities of Algeria blow the Shofar at Motsa'ei Tishngah BeAb, based on what is said in Ekhah Rabbah 204) on the verse "For these things I weep" [1:16], which claims that the Messiah was born on that day. This was also what Rabbi Azulai wrote in the Birke Yosef, 205) which cites the Sefer HaKavanot of the Ari and Rabbi Hayyim Vital as sources of a [slightly] different explanation which he heard from his master of blessed memory, namely that the Messiah who went by the name of Menahem was born at Minhah on Tishngah BeAb. This is supported by the Ba'er Heteb, 206) who wrote that "...some women have the custom to wash their heads from Minhah and onward, and the Rishonic elders encouraged this because the messiah was born on Tishngah BeAb, for one must commemorate the redeemer."
|
אפשר למצוא טעם הגון במנהג ערי אלג'יר שנהגו לתקוע בשופר במוצאי ט"ב, עפ"י מה שאמרו באיכ"ר 204) עה"פ על אלה אני בוכיה שבו ביום נולד משיח וגו' וכ' הגאון אזולאי בברכ"י 205) בשם ספר כוונות האר"י ובשם מוהרח"ו ששמע טעם אחר מהרב ז"ל כי במנחת ט"ב נולד המשיח הנקרא מנחם ע"ש. וכ"כ הבאה"ט 206) במה שהנשים נוהגות לרחוץ ראשן ממנחה ולמעלה, והזקנים הראשונים הנהיגו זה כי משיח נולד בט"ב וצריך לעשות זכר לגואל ע"ש
|
Accordingly, they are laudable in blowing the Shofar, for in order to demonstrate our faithful belief that that our righteous messiah was born on that day and will surely arrive to redeem us, they sound a great Shofar blast for our freedom [a reference to the Ngamidah text]. This is also why they have the custom to sanctify the moon after Motsa'e Tishngah BeAb, which publicizes that the Jews are fated to be renewed just as it is renewed, and hence why they say "David, the King of Israel, is alive and well!" All this is done intentionally to evoke hopes that our future redemption may come speedily, in our days – Amen, may it be His will! See also what I wrote above regarding the rules of the nullification of Hamets 207). The preceding explains why some people have the custom to refer to the month of Ab as "Menahem Ab" or "Rosh Hodesh Menahem," since it shows that the messiah, whose name is Menahem, will surely come to comfort us in our mourning, and to offer us drink from the Cup of Condolences.
|
ועפי"ז יפה הנהיגו לתקוע בשופר, בכדי להורות אמונתנו הנאמנה כי ביום זה נולד משיח צקדנו, ובא יבא לגאלנו, ומשום הכי תוקעים בשופר גדול לחירותנו, ומטעם זה ג"כ נהגו לברך הלבנה אחר מוצאי ט"ב כדי לבשר ישראל שהם עתידין להתחדש כמותה ומשו"ה אומרים דוד מלך ישראל חי וקיים, וכ"ז נעשה בכוונה להתעוררות בתקות הגאולה העתידה במהרה בימינו אכי"ר, ועיין מ"ש לעיל בדיני כל חמירא 207) ומטעם זה יש נוהגין כשמברכין ר"ח אב מכנים אותו מנחם אב, או ר"ח מנחם, להורות שם המשיח הקרא מנחם, ובא יבא לנחמנו מאבלנו וישקנו כוס תנחומין
|
Sources
204) Parashah 1 [text says 2], letter 57: "...he said to him, 'harness your ox and harness your plow, for the redeemer of the Jews was born.' He said to him, 'and what is his name?' and he answered 'Menahem.' [He said,] 'and what is his father's name?' and he answered 'Hezekiah." 205) Orah Hayyim 559:7 206) Orah Hayyim 551:36 207) Siman 14. In the footnote there, I wrote the explanation of the custom among Jews from Algeria and the Ashkenazim from Galicia to blow the Shofar when they knead the matsot. |
מקורות
רד) פ"ב (אות נ"ז) אמ"ל אסור תורך אסר פדנך דאיתייליד ו פריקהון דיהודאי, א"ל ומה שמיה, א"ל מנחם שמיה, ואבוי ו מה שמיה, א"ל חזקיה וכו'ו רה) או"ח סי' תקנ"ט אות ז'ו רו) או"ח סי' תקנ"א ס"ק ל"ו רז) סי' י"ד ובהערה שם כ' בטעם שנהגו באלג'יר, והאשכנזים ו בגאליציא לתקוע בשופר בעת לישת המצות |