Weddings and Haircuts during the Ngomer – Vol. III, pp. 370 - 372
What is the reason for which Jews have the custom not to get married between Pesah and Shabungot, and why do they abstain from haircuts during this period?
|
מה טעם למנהג ישראל שנהגו שלא לישא אשה בין פסח לעצרת, ולמה נהגו שלא להסתפר באלו הימים
|
The Tur and the Shulhan Ngarukh wrote 7) that "the custom is not to marry between Pesah and Shabungot until Lag LaNgomer, since that was the period when the students of Ribbi Ngakiba died." This Aggadah is brought in the Gemara 8) as follows: "It was said that Ribbi Ngakiba had twelve thousand pairs of students from Gibbethon to Antipatris, and they all died in the same period because they did not treat each other with respect."
|
כ' הטור והש"ע 7) שנהגו שלא לישא אשה בין פסח לעצרת עד ל"ג לעומר מפני שבאותה זמן מתו תלמידי רבי עקיבא, ע"כ. והגדה זו הובאה בגמ' 8) בזה"ל אמרו י"ב אלף זוגות תלמידים היו לו לר' עקיבא מנבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה וגו' ע"כ
|
Now the question has landed: given that the Gemara does not state the time of year in which the students died, whence did the Tur point to their deaths as the basis for a regulation to abstain from marriages between Pesah and Shabungot? Rabbi David Abudarham 9) wrote that "the custom 'in some places' is not to marry between Pesah and Shabungot... since that was the period in which twelve thousand pairs of Ribbi Ngakiba's students died of croup because they did not treat each other with respect." In this version, the Abudarham is similar to the Tur, but he supplies the additional information that the manner of death that struck them was "croup." [Translator's note: both of these details actually do appear in the Talmudic reference that Rabbi Gaguine cites in ff. 8.] The Rab HaManhig 10) wrote, "it is not the custom to marry between Pesah and Shabungot – not because there is an actual prohibition, but rather as a practice of mourning for what happened, for 'at that time' twelve thousand pairs of Ribbi Ngakiba's students died because they did not treat each other with respect." Thus it is evident that the Rab HaManhig believed that this was the period in which they died. There, he testified that "I heard from Rabbenu Zerahiyah of the House of Levi of Gerona 11) that an old book from Spain was found to have said that they died between Pesah and the break point of [the preparations for] Shabungot. What is the 'break point'? – half, as we have learned in a Baraita [Tosefta Megillah (Lieberman) 3:5]: 'we study the laws of Pesah for 30 days before the holiday.' This implies that the 'halfway point' is 15 days before Shabungot, which works out to Lag LaNgomer" [cf. Barternura to Shekalim 3:1]. This is supported by the Kol Bo (Hilkhot Ishut): "...because of the death of the students, which was between Pesah and Lag LaNgomer, and they died of croup – God save us!"
|
הנה השאלה מצאה מקום לנוח כי בגמ' שם לא ספרה לנו זמן מיתתן של אלו התלמידים, א"כ מאין לו להטור לומר שבין פסח לעצרת מתו כדי לקבוע בו שלא לישא אשה, והרד"א 9) כ' ונהגו "בקצת מקומות" שלא לישא אשה בין פסח לעצרת וכו' שבאותה זמן מתו שנים עשר אלף זוגות תלמידים לר"ע באסכרה מפני שלא היו נוהגים כבוד זה לזה. בנוסח זה של הרד"א משתוה עם נוסח הטור, אבל הוסיף דבר להודיענו באיזה מין מיתה מתו וכ' "שבאסכרה" מתו. והר' המנהיג 10) כ' וז"ל ואין מנהג לכנוס בין פסח לעצרת ולא מפני שיש איסור בדבר, אלא למנהג אבלות על מה שאירע "שבאותו פרק" מתו י"ב אלף זוגות תלמידים לר"ע על שלא נהגו כבוד זה לזה. הנה גם הר' המנהיג סובר שבאותו פרק מתו וכו'. ושם כ' והעיד שמעתי בשם רבינו זרחיה דבי' הלוי מגירונא 11) שמצאו כתוב בספר ישן הבא מספרד שמתו מפסח ועד פרוס בעצרת, ומאי פרוסא פלגא כדתנן שואלים בהלכות הפסח קודם לפסח ל' יום, ופלגא ט"ו יום קודם העצרת וזהו ל"ג בעומר עכ"ל. וכ"כ בס' כל בו (ה' אישות) מפני טעם מיתת התלמידים שהיתה מפסח עד ל"ג בעומר ומתו באסכרה רח"ל
|
However, our Gemara states neither the period in which they died nor the type of death which struck them. This can be resolved by suggesting that the sages above had a different version of the Gemara before them, and that Rabbenu Zerahiyah's text said "...between Pesah and the break point of Shabungot" [a difference of only 1 word in Hebrew].
|
אבל בגמרתנו שם לא כתוב לא הזמן שמתו בו, ולא מין המיתה שבה מתו, ומה שיש להשיב בזה כי נוסח אחר היה להם בגמרא שלפניהם, ושהרז"ה מצא גירסא אחרת מפסח ועד "פרוס" העצרת
|
The total number of students is worthy of further comment, for we have seen "twelve thousand pairs students," which implies twenty-four thousand students. However, in the Gemara 12) there is a version that says "twenty-four thousand pairs of students," from which you can see that the number has doubled from twelve thousand pairs to twenty-four thousand pairs. In another place in the Gemara, 13) it says "twelve thousand students," and in the Midrash Tanhuma 14) we find that the number has dropped even further: "Ribbi Ngakiba had three hundred students in his youth, and they all died, etc." In this regard, it is more challenging to resolve the different versions.
|
עוד יש להעיר במספר התלמידים שאמרו י"ב אלף זוגות, כלומר ארבעה ועשרים אלף תלמידים אבל בגמ' 12) איתא בעשרין וארבעה אלף זוגי תלמידי וכו', הנה אתה רואה כי פה הוכפל המספר מי"ב אלף זוגות לכ"ד אלף זוגות, ובמקום אחר בגמ' 13) תרי סרי אלפי תלמידי, ותמצא שבמדרש תנחומא 14) הקטין המספר, ר' עקיבא היה לו שלש מאות תלמידים בנערותו ומתו כולם וכו', ובכן קשה לקיים הגירסאות
|
We must also remark on the practice itself, for although all Jews now have the custom not to marry between Pesah and Shabungot, the reach of this policy was not initially universal. This is directly evident from the Abudarham that I found (ibid.), which says that "the custom 'in some places' is not to marry between Pesah and Shabungot and to abstain from cutting their hair... and the reason is to avoid being overly joyous," etc. Moreover, there are no reports that this custom was ever practiced during the Geonic period, nor did it ever cross the lips of Rab Ngamram Gaon and the Mahzor Vitry. It is difficult for me to determine the exact originator of the practice, be it avoiding weddings or the prohibition of haircuts. [Yet this would be relevant] particularly today, when, to our great regret, only a handful of individual Jews in many families and cities keep the prohibition of shaving when mourning a death – and even if one is mourning his father or mother and must observe the appropriate customs for a full twelve months as is known, we see him following only the seven days of Shibngah, after which he immediately gets a shave and a haircut. So too with weddings: it would have been very difficult for [Jewish couples among the laity] to wait six full weeks [after Pesah] for the opportunity to get married had the Bet Din not actively prevented them from enacting the Kiddushin and writing the Ketubbah between Pesah and Shabungot, and meanwhile the couple just sidesteps them by getting civilly married. [Author's note: "my heart aches" [Jeremiah 8:18] to I report that in this year of [1944], the daughter of the Ashkenazic chief rabbi was married during the days of the Ngomer, and "men of truth who hate unjust gain" [Exodus 18:21] wrote to me asking that I issue a complaint against this Rabbi for the action that he had taken. His explanation was that the groom was a soldier in the war who was commanded to leave the city and return to America, but this is still unacceptable. Even if things were indeed as he said, the people could justly complain: "you permit the Chief Rabbi to marry off his daughter, but us you forbid?!" This would cause a defamation of the Torah and of the honor due to all sages and dayyanim, and "if a flame among the cedars fall, what avails the lichen on the wall?" [Monged Katan 23b] – "may the good Lord pardon!" [2 Chronicles 30:18]. [Translator's note: this paragraph refers to the marriage of Ruth Hertz, the youngest daughter of Chief Rabbi Joseph H. Hertz, to Technical Sergeant Theodore S. Hecht on March 4th, 1944. That year, Lag LaNgomer fell a full week later, on March 11th.]
|
עוד יש לי להעיר במנהג שנהגו כל ישראל שלא לישא אשה בין פסח לעצרת, אבל לפנים לא נתפשט מנהג זה בכל ישראל. ומצאתי מפורש יוצא מפי הגאון הרד"א (שם) שכ' וז"ל ונוהגין "בקצת מקומות" שלא לישא אשה בין פסח לעצרת ושלא להסתפר, והטעם שלא להרבות בשמחה וכו'. ועוד כי לא שמענו מנהג זה שהיה נהוג בימי רבותינו הגאונים, ורע"ג ומחז"ו לא עלה על דל שפתם מנהג זה. וקשה לי לדעת בדיוק מי היה הראשון ליסד מנהג כזה, הן למנוע הנישואין, והן ענין איסור של התספורת, ובפרט בימינו אלה, אשר לדאבונינו אחד מעיר ושנים ממשפחה שומרים איסור התגלחת לאבל אף שהאיש אבל על אביו או אמו ועליו לשמור אבלותו י"ב חדש כידוע, אינו שומר כי אם הז' ימי אבלות ומיד אח"כ הולך ומגלח ראשו וזקנו, וכן בענין הנישואין עד כמה קשה לחכות ששה שבועות תמימות בכדי שיהיה לו האפשרות לישא אשה, לולא כי הב"ד אינינו מרשה לשום איש באלו הימים שבין פסח לעצרת לסדר להם הקידושין ולכתוב להם הכתובה, אבל הולכים החתן והכלה ועושין הנישואין עפ"י חקי הממשלה. [אמ"ה ש"ט עלי לבי דוי לומר, כי בהיא שתא ש' תש"ה נסדר חופה וקידושין לבת הרב הראשי של עדת האשכנזים בימי העומר, וכתבו לי אנשי אמת שונאי בצע למען אעשה קובלנא להרב הנזכר על המעשה אשר עשה, והתנצלותו היתה כי החתן הוא איש חיל במלחמה ועליו לעזוב העיר לשוב לאמריקא, והתנצלות זה אינו מתקבל, כי אף הדבר אמת היה, מה יאמרו העם, לבת הרב הראשי נשאתם את בתו, ולנו אתם אוסרים עלינו, וזהו שגורם לחילול והתורה וחילול כבוד לכל החכמים והדיינים, אם בארזים נפלה שלהבת מה יענו אזובי קיר ה' הטוב יכפר].ו
|
That having been said, "it is permissible to get engaged" as long as no marriage is performed 15), for true rejoicing commences only with the wedding canopy and the Nisu'in ceremony; and [post facto,] "no prohibition exists for one who married in spite of this" 16). The accepted custom is that we neither marry nor get haircuts until the 33rd day of the Ngomer, and from Lag LaNgomer onward everything is allowed.
|
אבל לארס ולקדש שפיר דמי, אבל לא נישואין 15), שאין שמחה אלא בחופה ונישואין, ומי שכנס אין בו שום איסור בעולם 16) ופשט המנהג שלא לישא אשה וכן בענין התספורת עד ל"ג בעומר, ומל"ג לעומר ואילך הכל שרי
|
The reason that the endpoint was established at Lag LaNgomer is because they relied on the testimony of Rabbenu Zerahiyah HaLevy that "an old book from Spain was found to have said that they died between Pesah and the break point of Shabungot." The Bet Yosef (ibid.) added that "this is what Rabbi Joshua ibn Shuaib wrote: 'I was taught that there is a Midrash that they died between Pesah and the break point of Shabungot, which is fifteen days before Shabungot,'" and this is also copied in Sefer Toledot Adam VeHavah 17). Commenting on Rabbi Yits'hak ibn Ghayyat, the Tur (493) wrote that "this is what the Geonim advised," and see the Derishah (ibid.) where he quotes from Rabbi Shimngon bar Tsemah Duran.
|
וטעם הדבר שנתנו קצבה לזה עד ל"ג בעומר משום שסמכו על עדותו של הרז"ה שמצא כתוב בס' ישן הבא מספרד שמתו מפסח עד פרוס עצרת, והב"י (שם) הוסיף בזה שכ"כ ג"כ הרי"ן שועיב וז"ל שמעתי שיש במדרש שמתו מפסח עד פרוס העצרת והוא ט"ו יום קודם העצרת, וכן הועתק בס' אדם והוה 17) ושם כ' הטור עמ"ש הר"י גיאת בזה ולבסוף כ' וכן הורו הגאונים, ועי' בדרישה שם מ"ש בשם הר"ש בר צמח
|
Just recently, God lit up my eyes and I found [a different rendition of] the Aggadah of Ribbi Ngakiba and his students. Above, I said that neither Talmud mentions that this happened between Pesah and Shabungot, but rather both say that "they all died in the same period." Yet I found in the Midrash Rabba to Ecclesiastes 18) that "Ribbi Ngakiba said, 'I had twelve thousand students from Gibbethon to Antipatris, and they all died during my lifetime 'between Pesah and Shabungot.' In the end I was left with only seven, and they were: [he lists their names]" – and this was the basis for the custom we have been discussing. However, I found this statement yet again in Bereshit Rabba 19) in a similar form to the Gemara: "Ribbi Ngakiba had twelve thousand pairs of students from Acre [author's note: all the other versions say "Gibbethon" and not "Acre"] to Antipatris, and they all died in the same period. Why? – because of their small-minded treatment of one another [author's note: in the Gemara it says "because they did not treat each other with respect"]. The version in Kohelet Rabba adds: "he said to [the seven who remained]: 'the first ones only died because of their small-minded treatment of one another in Torah, so do not be like them!' They immediately stood up and filled all of the Land of Israel with Torah." See also what I wrote in my book, Keter Shem Tob, about this 20). Regarding the prohibition on haircuts, cf. the responsa of the Radbaz (2:687) that "the basis of the prohibition of haircuts is not legal, but rather customary, which means that other customs can override it. Additionally, there is a rational explanation [to permit it], which is that growing one's hair is a hardship for one who is accustomed to frequent haircuts. Surely, this custom is no stronger than the commandment to dwell in a Sukkah, about which the Gemara says that 'one undergoing hardship is absolved from the commandment of Sukkah" [Sukkah 25b]! What is more, I have seen several communities in which they cut their hair once a week." The reader is advised to read the whole responsum to learn his approach – and I will conclude with that.
|
ועתה האיר ה' את עיני ומצאתי האגדה הזאת של ר"ע ותלמידיו שכ' לעיל שבתלמודין לא הוזכר שמתו מפסח ועד עצרת אלא כ' וכולן מתו בפרק אחד, ומצאתי במ"ר קהלת 18) וז"ל ורבי עקיבא אומר י"ב אלפים תלמידים היו לי מנבת ועד אנטיפרס וכולן מתו בחיי בין "פסח לעצרת" ובסוף העמידו לי שבעה ואלו הן וכו' ועל מימרא זו יסדו המנהג הנ"ל. אבל מאמר זה עוד הפעם מצאתיהו בב"ר 19) ככתוב בגמרא וז"ל י"ב אלף תלמידים היו לר' עקיבא מעכו [אמ"ה בכל הגי' כ' "מנבת" ולא "מעכו"] ועד אנטיפרס וכולן בפרק אחד מתו, למה שהיתה עיניהם צרה אלו באלו [אמ"ה שם בגמ' כתוב מפני שהיתה עיניהם צרה בתורה זה לזה] ושם בקהלת כ' א"ל הראשונים לא מתו אלא מפני שהיתה עיניהם צרה בתורה הזה לזה, אתם לא תהיו כן מיד עמדו ומלאו כל א"י תורה. ועי' מה שכתבו הספרנו כתר שם טוב 20) בזה. ובענין איסור התספורת ראה הרדב"ז בתשו' (אלף תתקל"ה) שעיקר איסור התספורת אינו מן הדין, אלא ממנהג ואתי מנהג ומבטל מנהג כל דהו, ותו איכא טעמא שיש צער בגידול השער למי שרגיל להסתפר, ולא עדיף האי מנהגא ממצות עשה של סוכה דקי"ל מצטער פטור מן הסוכה ובל"ג יום רבו טפי והאדם מצטער, ובר מן דין אני ראיתי כמה קהלות שמסתפרים בכל שבוע וכו' עי"ש, והקורא שם יתעניין לדעת שיטתו בזה ודב"ז
|
Sources
7) Orah Hayyim 493 8) Yebamot 62b 9) At the end of the section on the customs of Pesah 10) Hilkhot Erusin VeNisu'in (sign 106) 11) He is the Razah, author of the Ma'or commentary on the Rif 12) Nedarim 50a, and see the Masoret HaShas there 13) Ketubbot 62b 14) At the end of the chapter on Seder Haye Sarah 15) The Tur says this in the name of Rabbi Isaac ibn Ghayyat 16) The Manhig of blessed memory says this in Hilkhot Erusin VeNisu'in (sign 106b), but Rabbi Isaac ibn Ghayyat wrote that "one who rushes to marry is not punished." 17) Ibid, in Rabbenu Yeruham, path 22; and [the quote from] Rabbi Joshua ibn Shuaib is in his derashot to the first day of Pesah. 18) Ch. 11, on Ecclesiastes 11:6 19) Parashah 61, on Ecclesiastes 11:6 20) P. 723 |
מקורות
ז) או"ח (סי' תצ"ג).ו ח) יבמות (דס"ב:).ו ט) בסוף מנהגי פסח י) ה' אירוסין ונשואין (אות ק"ו).ו יא) הוא רבינו הרז"ה בעל המאור השגות על הרי"ף יב) נדרים (ד"נ.), (עי"ש במסורת הש"ס).ו יג) כתובות (דס"ב:).ו יד) סוף פרק סדר חיי שרה טו) כ"כ הטור שם בשם ר"י גיאת טז) כ"כ הרב המנהיג ז"ל ה' אירוסין ונישואין (אות ק"ו:), אבל ו הר"י גיאת מי שקפץ וכנס אין עונשין אותו יז) שם ברבינו ירוחם נתיב כ"ב; והר"י בן שועיב בדרשת יום ראשון לפסח חי) פרק י"א על הפסוק בבוקר זרע זרעך יט) פרשה ס"א עה"פ בבוקר זרע זרעך כ) דף תשכ"ג |